20 januari 2022

Wie doet de boekhouding bij de eenmanszaak?

2 min read

Wanneer je een eenmanszaak hebt werk je voor jezelf. Je hebt meestal geen personeel of partners of vennoten. Een eenmanszaak is een eigen onderneming. Dat is dus niet helemaal hetzelfde als ZZP’er, hoewel het wel op elkaar lijkt. In beide gevallen gaat de boekhouding om jouw kosten en verdiensten. De boekhouding eenmanszaak is dus iets waarbij je vooral kijkt naar je eigen aspecten. Je hebt daarin niet te maken met medewerkers. Als je op termijn wil groeien en personeel wil aannemen, kun je ook overwegen van rechtsvorm te veranderen.  

Wat hoort er bij de boekhouding 

De boekhouding eenmanszaak gaat dus over je kosten en verdiensten. Wat daar precies bij hoort hangt af van je bedrijf. Als je bijvoorbeeld timmerman bent, heb je waarschijnlijk een werkplaats en/of opslag, heb je te maken met materiaalkosten voor elke klus en heb je gereedschap nodig. Ook moet je misschien een bus hebben als vervoer en maak je kosten om naar mensen toe te gaan met leveringen of voor opdrachten. Dit zijn allemaal kosten voor de boekhouding. Werk je vanuit huis en vooral digitaal? Dan zijn je kosten bijvoorbeeld je internet, telefoon en computer of laptop.  

Zelf je boekhouding doen 

Je weet zelf waarschijnlijk wat er in de boekhouding eenmanszaak terug moet komen. Vooral omdat het gaat om jouw eigen werk. Jij weet welke dingen je uitvoert, je verkoopt en wat je nodig hebt om dat te kunnen doen. Ook weet je wat je betaald krijgt voor je producten of diensten. Je kunt dus op zich gemakkelijk je eigen boekhouding doen met een eenmanszaak. Je moet daar wel consequent in zijn en zorgen dat je niets vergeet. Zo zul je ook niet tegen problemen met belastingen aanlopen.  

Of toch uitbesteden 

Om zeker te weten dat je de boekhouding juist doet, kun je ook een boekhouder inschakelen. Dit is een externe partij. Vaak is het zelfs één persoon. De boekhouder helpt je met de boekhouding. Natuurlijk blijf jij degene die de boekhouding aanlevert waar nodig, zoals bij de Belastingdienst tijdens belastingaangifte. Maar een externe boekhouder weet precies hoe het hoort en ook hoe je bepaalde dingen belastingtechnisch het beste aan kunt pakken. Daarvoor neem je dus eventueel een boekhouder in de arm. 

Voordelen en nadelen 

Het voordeel van je eigen boekhouding doen is dat je geen geld hoeft te besteden om dit te laten doen. Het nadeel is dat het soms ingewikkeld kan zijn, zeker wanneer je nog nieuw bent als ondernemer. Bovendien kost het tijd. Een externe boekhouder inschakelen kost je wel weer geld. Daar krijg je dan wel een strakke boekhouding voor terug en je leert bovendien vaak ook van zo’n boekhouder. Het scheelt je weer tijd om dit uit te besteden en het kan belastingtechnisch soms voordeliger uitpakken dan wanneer je je eigen boekhouding doet.  

Meer weten? Kijk op Boekjewinst.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *